Panel rasprava „Obnova željezničke pruge Knin-Zadar u funkciji gospodarskog rasta Zadarske županije“ održala se danas u Zadru u organizaciji Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Zadar. Ovim panelom željelo se informirati javnost o procesu obnove željezničke pruge Knin – Zadar čiji je naručitelj HŽ Infrastruktura. Obnova željezničke pruge od iznimne je važnosti jer će se na ovaj način omogućiti daljnji društvenu i demografsku revitalizaciju unutrašnjeg dijela županije kao preduvjet za jaču gospodarsku aktivnost u luci Gaženica. U panel raspravu prisutne je uveo predsjednik Županijske gospodarske komore Denis Ikić:
“Prometnu povezanost, odnosno izoliranost sjeverne Dalmacije određivala su dva bitna čimbenika: zemljopisni planina Velebit i političko – administrativni položaj grada Zadra. Ako izuzmemo majstorsku cestu preko Velebita iz 1832. godine, značajno povezivanjeovog prostora sa svim vidovima prometa, odvijao se 60-tih godina prošlog stoljeća kada su izgrađeni jadranska magistrala, željeznička pruga do Zadra i zračna luka Zadar. Izgradnjom autoceste kroz Velebit dokinuta je prometna izoliranost ovog prostora, a u kontekstu razvoja prometa izgrađena je i velebna prometna luka Gaženica s pristupnom cestom te je modernizirana zračna luka.”
Ikić je dodao kako je jedini oblik prijevoza koji je svih ovih godina bio u zaostatku upravo željeznički prijevoz. Stoga, kako kaže, raduje činjenica da je Vlada RH iznašla mogućnost za financijska sredstva za obnovu i stavljanje u funkciju ove već postojeće infrastrukture koja je simbol povezivanja i napretka.
Projekt se sastoji od nekoliko faza, izgradnje bibinjske obilaznice, željezničko povezivanje luke Gaženica sa zadarskim kolodvorom, povezivanje s Poduzetničkom zonom Crno, Zračnom lukom Zadar te produživanje željezničke mreže do središta Zadra kako bi Zadar imao mogućnost spoja od Gaženice željezničkom prugom za putnički promet do zračne luke. Detaljnije o projektu rekao je Dario Soldo, direktor sektora za graditeljstvo i promet Hrvatske gospodarske komore:
“Nedavno smo svjedočili velikom povijesnom prometnom trenutku za RH. U reviziji TNT mreže jedina smo zemlja u EU koja je sa dva prometna koridora osnovne mreže došla na četiri. To je konkretno novih 430 km pruga i 410 km novih cesta, što nam je osnova za gradnju i jačanje naših prometnih kapaciteta naročito željeznica i luka. U svjetlu ovoga trebamo gledati i plan za obnovu i modernizaciju dionice željezničke pruge M606 Knin – Zadra, projekt vrijedan 90 milijuna eura. Brzine će biti veće, a bit će povećano osovinsko opterećenje kao i sigurnost i udobnost prijevoza.”
Državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver pojasnio je što željeznica znači za Zadar potvrđujući kako će se projekt završiti te da nema mjesta za skepticizam:
“Potpredsjednik Vlade Oleg Butković u nekoliko navrata je spominjao da je došlo vrijeme za ulaganje u željezničku infrastrukturu. Željeznički promet ekološki je najprihvatljiviji i najjeftiniji, no nažalost svjedoci smo kako već 10 godina u Zadru nema željezničkog prometa zbog nedostatka sredstava. Mi smo sada u jednom investicijskom naletu i na red je došla ova priča. Do kraja ove godine očekujemo izdavanje lokacijske dozvole za izgradnju 2,8 km dugog tunela kojim će se pruga izmjestiti iz Bibinja i Sukošana, te u konačnici tračničko povezivanje Zračne luke Zadra sa lukom Gaženica, Glavnim kolodvorom i dalje tračničko povezivanje jednim vidom baterijskog tramvaja. To ukratko znači da će Zračna luka Zadar biti prva zračna luka koja će tramvajem biti povezana sa centrom grada.
Naglasio bih kako Vlada ulaže preko 3 i pol milijarde eura u prometnu infrastrukturu što nam je omogućilo članstvo u EU. Ovaj projekt je i gospodarski i sociološki vrlo važan za povezivanje cijelog ovog dijela Zadra i Zadarske županije, ali i integraciju naše zupanije u prometni sustav RH. Vezano za vlakove, mi smo iz europskih sredstava nabavili 21 novi elektromotorni vlak.
Zadnji će biti isporučen u travnju, a u kolovozu ćemo imati dva nova prototipa baterijskog vlaka koji su europski primjer razvoja takvog načina željezničkog prometa.”
Kako će ova pruga preporoditi Lučku upravu, te jesu li spremni za promjene, u ime ravnatelja Lučke uprave Zadar odgovorio je voditelj službe koncesija Lučke uprave Zadar Đoni Štambuk:
“Luka bez željeznice jednostavno ne ide, to nije to. Zato mogu reći da su to ograničavajući faktori u teretnom prometu i sada ćemo napokon imati priliku da u cijelosti saživimo taj dio naše teretne luke koja stagnira u zadnje vrijeme.”
Ivan Kršić, predsjednik HŽ Infrastrukture, ukratko je pojasnio kako će izgledati radovi i što se može očekivati od ove pruge. Naglasio je kako ovo nije toliko zahtjevan projekt da se ne bi realizirao u predviđenom roku od tri godine, iako je skup.
“Mi trenutno imamo ugovor o projektiranju i idemo u ishođenje lokacijske dozvole za spoj na Zračnu luku koji bi trebao biti gotov do kraja godine. Nakon toga kreće odluka hoćemo li krenuti u raspisivanje natječaja za izvođenje radova. To nisu nekakve priče, to je tu. Počelo je i trajat će desetak godina jer je kompliciranije izvoditi ovakve radove nego ceste i autoceste koje smo radili kroz polja i brda. Ovdje se radi o kompleksnijem procesu jer se ovakvi projekti izvode uz istovremeno nesmetano funkcioniranje prometa. I upravo zato imamo jedan veliki izazov pred sobom.”
HŽ Infrastruktura pokrenula je postupak javne nabave za izvođenje radova, a procijenjena vrijednost radova iznosi 90 milijuna eura. Predviđeno trajanje projekta je 48 mjeseci.